کتاب کودک و نوجوان از اهمیت فرهنگی بالایی برخوردار است.

سال های زیادی است که خانواده های ایرانی از در دسترس نبودن و یا کمبود کتاب های کودک و نوجوان مناسب برای فرزندان خود گله‌‌مند هستند و زمانی که به دنبال کتاب مناسب برای فرزندان خود میگردند و کتاب مناسبی پیدا نمیکنند ، گله مند میشوند و شاید دیگر به دنبال کتاب برای فرزندان خود نگردند.

کتاب های کودک و نوجوان جزو پدیده هایی است که نقش خانواده ، آموزگار و مربی در تهیه آن قابل انکار نیست . در این مورد کودک در انتخاب کتاب خود مسئول نیست بلکه انتخاب بزرگترها است . 

کتاب کودک و نوجوان

کتاب های کودک دارای تصاویر و نقاشی های زیبا و با رنگ آمیزی زیبا است . کتاب های کودک برای رشد خلاقیت و هوش کودکان بسیار مناسب است.

کتاب کودک

نوجوانان 13 سال به بالا در این سن احساس استقلال بیشتری دارند نسبت به دوران کودکی . دوران گذر از کودکی به بزرگسالی با بحران هایی همراه است . خواندن کتاب هایی که به ویژگی های دوره ی بلوغ می پردازد ، برای نوجوانان اهمیت دارد و آنها را در این مسیر همراهی خواهد کرد 

کتاب نوجوانان

نوجوانان می توانند رمان ها و داستان های مناسب خود را مطالعه کنند. امروزه این رمان ها و داستان ها اغلب در قالب داستان های علمی تخیلی ، فانتزی و واقع گرایی منتشر میشوند. موضوع اصلی این آثار به مسائلی چون سن و تجربیات شخصیت اصلی می پردازد.

داستان ادبی نوجوانان

کتاب کودک و نوجوان

کتاب کودک و نوجوان ، کانون توجه برای معلم ها ، مربیان و خانواده ها است ، زیرا که نقش کتاب کودک و نوجوان در شکل گیری شخصیت ابتدایی کودکان و نوجوانان می تواند نقش مهمی داشته باشد. 

کتاب نوجوانان
کتاب

اهمیت کتاب کودک و نوجوان

کتاب خوانی برای سنین کودک و نوجوان دارای اهمیت بالایی است زیرا که علاوه بر سرگرم شدن و یادگیری ، باعث انس گرفتن بیشتر با کتاب می شود ، که بعد ها نتایج درخشانی به ارمغان خواهد آورد.

خواندن کتاب برای کودکان میتواند حرکت خوبی باشد برای انس گرفتن کودک با کتاب ، زیرا که کودکان والدین خود را الگوی خود قرار می دهند و میتواند در سنین نوجوانی و بزگسالی تبدیل به عادت شود.

تقسیم بندی کتاب کودک و نوجوان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال ها پیش کتاب کودک و نوجوان را بر اساس سن تفکیک کرد ، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان اطلاعات خوب و لازم در باره آنچه والدین برای خرید کتاب کودک و نوجوان نیاز دارد میدهد. 

در این روش کتاب ها براساس گروه سنی به 5 گروه تفکیک میشود ، الف ، ب ،ج ، د ، ه ، و محل درج رده های سنی پشت جلد کتاب است .

گروه سنی (الف)

مناسب برای سال های قبل از دبستان . این کتابها قابل درک ترین و ساده ترین کتاب ها برای شروع کتاب خوانی کودکان است که با بیانی زیبا و شیوا ، جملات ساده و پرتکرار دارند . 

تقویت قوه تخیل ، رویاپردازی ، تقویت حواس ، گیاهان ، حیوانات و … شامل این رده بندی سنی کتاب کودک و نوجوان است.

گروه سنی (ب)

ماسب برای کلاس های اول ، دوم و سوم . در این سال ها کودک برای اولین بار الفبا را یاد میگیرد و در این سن نیاز به مطالعه متن هایی نه چندان دشوار دارد . در این سن قدرت تجزیه کودک نسبت به مسائل ساده روزمره که به دلیل ورود به مدرسه است در حال شکل گیری و بیشتر شدن است.

گروه سنی (ج)

مناسب برای کلاس های چهارم، پنجم و ششم. هنگام خرید کتاب باید به این نکته توجه داشت که کمک به درک عمیق تر کودک نسبت به مفاهیم و معنا را بتوان ار کتاب کودک پیدا کرد . 

گروه سنی (د)

مناسب برای رده سنی بالای دوازده سال . دوران نوجوانی لبریز از چالش ها است و باید والدین صبوری بیشتری داشته باشند.نوجوان سالم برای احساسات و علایقی که دارد ، دلیل خاصی ندارد . حتی نباید توقع داشته باشید که با انتخاب یک کتاب ، تا انتها برای خواندنش متعهد باشد . 

در این سن علاقه به خواندن کتاب های مهیج و ماجراجویانه می تواند برای نوجوانان بسیار هیجان انگیز باشد . 

گروه سنی (ه)

ماسب برای رده سنی بالای پانزده سال.مرحله ای که به نوجوانی شناخته میشود.در این دوره با فرا رسیدن بلوغ و تمام دغدغه هایش ، نوجوانی را میبینیم که در عین رشد فکری و جسمی ، تغییر و نحوه مواجهه با تغییر ، میخواهد شبیه آدم بزرگ ها رفتار کند و تصمیم بگیرد.

جمع بندی

سفر کتابخوانی کودکان از زمانی که اولین کتابشان را هدیه میگیرند ، شروع می شود و آنها سفری خواندنی را آغاز می کنند که در دوران نوجوانی تا بزرگسالی ادامه می یابد. از 8 سالگی تا دوران نوجوانی دوران هیجان انگیزی است زیرا که کودکان در حال رشد هویت خود هستند . دز این زمان حساس ، خواندن و مطالعه میتواند یک حمایت اساسی برای آنها باشد . کتاب کودک و نوجوان می تواند به آنها اطلاعات با ارزشی بدهد تا بتوانند احساسات خود را شکل دهند و رفتار دیگران را توضیح دهد . 

خرید کتاب کودک و نوجوان

کتاب امین از سختی و تهیه ی کتاب های کتاب کودک و نوجوان آگاهی دارد برای همین یه بخش کامل برای کتاب کودک و نوجوان ارائه کرده است و روز به روز این بخش را کامل تر خواهد کرد.