مقالات

چرا کتاب بخوانیم

کتاب خواندن و مطالعه برای داشتن ارتباط با جامعه امروز ضروری است زیرا هم شما را در خصوص تازه ترین های جهان مطلع کرده و هم آرامشی ذهنی را به همراه می آورد. در مقالات پیشین به اهمیت کتاب و کتابخوانی پرداختیم و آن را از ضرورت های جامعه ای مدرن و آگاه دانستیم.

از سویی دیگر مغز انسان نیز نیاز به پیشرفت مستمر دارد و خواندن، فعالیتی برای کمک به این پیشرفت است. دسترسی به اطلاعات به صورت آنلاین یا در کتاب‌ها و مجلات باعث می‌شود افراد اطلاعاتی در مورد جهان پیرامون خود کسب کنند تا بتوانند به راحتی با دیگر جوامع ارتباط برقرار کنند. اما آیا مطالعه از طریق سایت با کتاب تفاوتی دارد؟

البته که اینطور است مطالعه اینترنتی شما را ملزم می کند مدت ها به صفحه گوشی یا لب تاب خود خیره شوید که قطعا مضراتی دارد. مگر این که مطالعه از طریق کتاب های صوتی را امتحان کنید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اپلیکیشن های مختلف بسیاری از افراد کتاب های صوتی و پادکست ها را ترجیح می دهند. البته کتاب های صوتی نیز جالب هستند و در زمانی که مشغول هستید نیز می توانید به آن ها گوش کنید. اما نکته ای که در خصوص کتاب خوانی وجود دارد این است که کتاب گویی روح دارد.

شما تا زمانی که کتاب را در دست خود نگرفته و مطالعه نکنید نمی توانید شخصیت ها و کاراکترهای داستان را در ذهن خود ایجاد کرده و پردازش کنید.

به همین دلیل است که کتاب خوانی قوه تخیل شما را نیز می تواند پرورش دهد. به عبارت دیگر

خواندن و مطالعه کمک می‌کند تا افراد تخیل فعال‌تری داشته باشند و این تخیل موجب سطح بالاتری از خلاقیت در جامعه می‌شود. کتاب خواندن حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد و همچنین باعث کاهش استرس می‌شود.

هر کتاب با توجه به داستان، هدف و شخصیت هایی که دارد احساسی را به شما القا می کند که بعید است این حس را از پادکست ها و کتاب های صوتی بگیرید.

بزرگسالان و سالمندانی که وقت خود را با خواندن کتاب می‌گذرانند نشانه‌های کاهش شناختی کمتری دارند و در فعالیت‌های ذهنی بیشتر شرکت می‌کنند. کتاب‌ها سرگرمی ارزان‌قیمت آموزشی و ماشین زمان هم هستند.

مطالعه و خواندن فعالیت باارزشی است که موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اما بسیاری از افراد این مهم را نادیده گرفته و وقت خود را صرف کتابخوانی و ارتقای خود و جامعه نمی‌کنند.

کتاب منبع باارزشی از اطلاعات غنی بوده و خواندن کتاب موجب افزایش دانش و اطلاعات خواهد شد. کتاب به دلیل تاثیرات مثبت بر مغز موجب تحریک روحی و روانی شده و با فعالیت بیشتر از آلزایمر و دیگر مشکلات مغزی پیشگیری خواهد کرد.

تاثیر کتاب بر مغز و دوری از استس از تاثیر گوش کردن به موسیقی و یا پیاده‌روی بیشتر است. حافظه نیز با خواندن کتاب و یادآوری شخصیت‌های داستان و رویدادها و دیگر موارد ارتقا می‌یابد. تصورات نیز با خواندن کتاب‌های تخیلی بهبود می‌یابند.

از دیگر مزایای کتابخوانی می‌توان به پیشرفت مهارت‌های فکری، ساخت کلمات، بهبود مهارت‌های نگارشی و مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. البته با خواندن کتاب تمرکز افزایش یافته و این سرگرمی مفید، ارزان‌قیمت و محرک باعث بهبود سلامت شده و همدم همیشگی قبل از خواب برای آرامش بهتر خواهد بود.

کتاب جهان دیگری را به ما می‌آموزد و موجب اجتماعی شدن افراد و بهبود خلاقیت با شیوه خود می‌شود. کتاب خوب اخلاقیات را افزایش داده و تاثیرات منفی جهان دیجیتال را ندارد. افراد را باهوش‌تر کرده و از تماشای فیلم به دلیل ایجاد تصورات خاص خواننده بهتر است.

بازگشت به لیست

3 نظر در “چرا کتاب بخوانیم

  1. تست گفت:

    متن تستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.