مقالات

مهمترین جوایز ادبی جهان

اگر برای شما هم پیش آمده که در چند روز تعطیلی که پیش رو دارید به دنبال کتابی برای مزالعه باشید که برایتان دلچسب باشد. اما چطور آن کتاب را پیدا کنید؟ معیار شما برای انتخاب کتابی فوق العاده چیست؟

البته که این مورد را در نظر می گیرید که کتابی که خریداری می کنید از نویسنده ای معروف یا اثری منتخب از یک نویسنده برجسته باشد. در سراسر جهان جوایز ادبی و فرهنگی بسیاری برای نویسندگان و شاعران وجود دارد که برخی از آن ها بسیار مهم هستند. مانند جایزه نوبل که قطعا نام آن را شنیده اید.

در این مقاله به معرفی برترین جوایز ادبی جهان پرداخته و نویسندگان برتر گیرنده این جوایز را معرفی خواهیم نمود.

 

۱- جایزه نوبل ادبیات

یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین جوایز ادبی دنیا جایزه نوبل در بخش ادبیات است. بنیاد نوبل از سال ۱۹۰۱ تا کنون با بررسی کتاب‌های انگلیسی یا ترجمه‌ شده به انگلیسی و با در نظر گرفتن کلیت کار نویسندگان، نوبل ادبیات را اعطا می‌کند.

طبق وصیت آلفرد نوبل (بنیانگذار جشنواره نوبل)، این جایزه به نویسندگانی‌ اهدا می‌شود که اثر یا آثاری با مضمون آرمان‌ خواهی و ایدآل‌ گرایانه خلق کرده باشند. مراسم اهدای نوبل ادبیات هر ساله در آکادمی سوئد و همزمان با سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار می‌شود. برندگان علاوه بر دریافت نشان آکادمی نوبل، جایزه نقدی هم دریافت می‌کنند. و البته می دانیم که گیرندگان جایزه ادبی نوبل نامشان در تاریخ به عنوان برترین های  ماندگار خواهد شد.
در میان نویسندگان معروفی که موفق به دریافت این جایزه شده‌اند، نام چنین بهترین نویسندگان جهان به ‌چشم می‌خورد:

  • ارنست همینگوی (خالق کتاب پیرمرد و دریا)،
  • جان اشتاین‌بک
  • آلبر كامو (خالق کتاب طاعون)
  • ژان پل سارتر
  • گابریل گارسیا ماركز (خالق کتاب عشق سال های وبا)
  • ماریو بارگاس یوسا و ژوزه ساراماگو

البته از سال ۱۹۰۱ تا کنون ۴۸ زن موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند که اگر تعداد کل اشخاص حقیقی دریافت کننده جایزه نوبل را در نظر بگیریم، این تعداد نزدیک به 5.5% کل دریافت کنندگان این جایزه است.

 

۲- جایزه ادبی بوکر

این جایزه ادبی از سال ۱۹۶۹ تا کنون در هر دوره به یک اثر برگزیده دنیای ادبیات اعطا می‌شود. این جایزه در آغاز فقط به نویسندگان اهل کشور‌های مشترک‌المنافع، زیمبابوه و ایرلند اختصاص داشت؛ اما امروزه هر نویسنده از هر ملیتی می تواند این جایزه را از آن خود کند؛ به شرطی که اثرش را به زبان انگلیسی نوشته و در بریتانیا منتشر کرده باشد. لازم به ذکر است که بردن این جایزه بر فروش کتاب برنده تأثیر قابل توجهی دارد.

بطورکلی جشنواره من بوکر از همان آغاز، رسالت خود را معرفی و ترویج بهترین آثار داستانی در قالب رمان قرار داده است. جایزه بوکر چنان معتبر است که که نویسندگانی که نامزد دریافت این جایزه می شوند، بر جلد کتابشان با حروفی درشت نامزدی بوکر را اعلام می دارند و از همین طریق، خوانندگان بیشتری را جذب می کنند.

برای تعیین هیات داوران این جشنواره ابتدا گروهی شامل دو ناشر، یک کتابدار، یک کتاب‌فروش، یک نمایندۀ ادبی و یک رئیس به‌انتخاب بنیاد من بوکر تشکیل می شود. سپس این گروه مجموعه‌ای از داوران را انتخاب می‌کنند. این داوران معمولا از بین نویسندگان، منتقدان حوزه‌ ادبیات یا شخصیت‌های برجسته گزینش می‌شوند. فهرست نامزدهای انتخابی داوران برای جایزه من بوکر شامل شش نفر است. از بین این افراد، یک نفر به‌عنوان برندۀ نهایی انتخاب می‌شود. قاعده‌ اهدای جوایز به این صورت است که علاوه بر برنده، که جایزه اصلی به او تعلق می‌گیرد، به تمام شش نامزد انتخابی هم مبلغ ۲۵۰۰ پوند اهدا می‌شود.

از نویسندگان برنده من بوکر می‌توان به اشخاص زیر اشاره کرد:
  • مارگارت اتوود (برای آدمکش کور و وصیت‌ها)
  • کازوئو ایشی‌گورو (برای بازمانده روز)

اشاره کرد. ام جالب است که سال گذشته برنادین اواریستو برای کتاب «دختر، زن، دیگری» نخستین زن سیاه‌پوست برنده این جایزه شد.

 

۳- جایزه پولیتزر

این جایزه ۱۵هزاردلاری از سال ۱۹۱۷ به آثار مختلف در ۲۱ رشته تعلق می‌گیرد. پولیتزر از حامیان مالی و بنیان‌ گذاران مدرسۀ روزنامه‌نگاری دانشگاه کلمبیا است؛ دانشگاهی که ارزیابی آثار و انتخاب برگزیده را به عهده دارد. پولیتزر ادبی دارای زیرشاخه‌های داستانی، غیرداستانی، تاریخی، زندگی‌نامه و شعر است؛ اما دامنه آثار قابل‌قبول برای شرکت در رقابت محدود است

. فقط نویسندگان آمریکایی (شهروندان قانونی) امکان دریافت جایزه پولیتزر را دارند. برگزارکنندگان پولیتزر آثار نویسندگان بخش بزرگی از دنیا را به رسمیت نمی‌شناسند.

از برندگان پولیتزر ادبی می‌توان به:

  • ارنست همینگوی (برای پیرمرد و دریا)
  • سل بلو (برای هدیه هومبولت)
  • ویلیام فاکنر (برای حرامیان)
  • تونی موریسون (برای دلبند)

را نام برد.

ناگفته نماند که این جوایز معتبرترین جوایز ادبی هستند ولی تنها این جوایز برای نویسندگان مطرح نیست. جوایز دیگری چون جایزه ادبی گنکور، سروانتس، جایزه کاربران گودریدز و… نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و ما تنها به سه مورد از این جوایز پرداختیم.

ما در فروشگاه کتاب امین انواع آثار برتر از نویسندگان معروف را برای شما تدارک دیده ایم که مطالعه آن ها قطعا می تواند برای شما لذت بخش باشد.

بازگشت به لیست

2 نظر در “مهمترین جوایز ادبی جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.